"A zenében rejlő csendért éneklünk" - Interjú Deva Premallal és Mitennel

A mantrazene több mint ötezer éves tradíciójának közvetítőiként DEVA PREMAL és MITEN képviselik ma a világszerte virágzó mantraéneklés élvonalát.

Zenéjükkel a 21. század alternatív gyógyító rendszereinek is szerves részévé váltak, hiszen dalaikat hallgatják és használják a rehabilitációs, leszoktató és stresszklinikáktól kezdve jógastúdiókon, spa fürdőkön és meditációs központokon keresztül egészen a különleges sámáni és más törzsi összejövetelekig az egész világon, még az Amazon őserdeinek mélyén is.

Deva Premal és Miten szerelmi kapcsolata és zenei együttműködése 1990-ben kezdődött, amikor találkoztak az ellentmondásos indiai misztikus, Osho asramjában. Debütáló albumukkal, a The Essence-szel egy egészen újfajta stílus született meg, amely ötvözte India és Tibet ősi mantráit a kortárs zenei irányzatokkal. Az album 1999-es megjelenésekor üstökösként landolt a New Age és világzenei listák élén, és népszerűségéből mit sem vesztett azóta.

Ettől kezdve Deva & Miten szinte szünet nélkül ontja felemelő és inspiráló muzsikáját: 29 albumuk jelent meg világszerte – köztük számos bestseller –, több mint egymillió példányszámban. Zenéjüket elviszik a Föld minden pontjára: fesztiválokra, koncerttermekbe, könnyűzenei eseményekre és templomokba egyaránt, emberek széles tömegének megmutatva az öröm és a mély relaxáció útját spirituális dalaikkal, és a keleti meditációs hagyományokból táplálkozó mantráikkal.

„Rajongóik” között olyan kiemelkedő személyiségek is vannak, akik modern életformánk sötétebb régióit is megjárták, például az ellentmondásos sztár, Cher (aki a Gayatri Mantrát maga is előadta és rögzítette), Őszentsége a Dalai Láma, a motivációs előadó és coach Tony Robbins vagy a közismert tanító és előadó, Eckhart Tolle, akik így vallottak Deváék zenéjéről:

„Tiszta varázslat.” Eckhart Tolle

„Szenvedélyes és erőteljes….” Anthony Robbins Miten albumáról (Songs for the Inner Lover)

„Gyönyörű zene, gyönyörű…!” a Dalai Láma

„A kedvenc albumom, amit jógázáshoz használok.” Cher a The Essence c. albumról

Ami talán a legfontosabb, hogy az általuk énekelt mantrákat lelkesedéssel fogadták különböző büntetés-végrehajtási intézetekben is (Deva és Miten gyakran ad koncertet börtönökben, legutóbb a San Quentinben élőknek játszottak).

Deva énekelt már autista gyermekeknek is, akik tanárai ezt követően jelentős fejlődésről számoltak be a gyermekek koncentrációs és figyelemirányító készsége tekintetében. Számos e-mailt kaptak például agysebészektől, akik arról számoltak be, hogy a mantrák segítségével különösen hatékonyan tudtak összpontosítani műtéteik során. Ezen túl újságírók, színészek, hospice szolgálatot végzők, bábák, sőt, iraki háborús veteránok és tűzoltók közül is sokan hálásan számoltak be arról, milyen különleges támogatást és menedéket leltek Deva és Miten mantráinak éneklésével.

A Németországban született DEVA PREMAL klasszikus zenei képzésben részesült, és úgy nőtt fel, hogy mantrákat énekelt esténként altatódal gyanánt. 

Édesanyja viola da gambán játszott, édesapja nemcsak művész volt, de a keleti ezoterikus ösvények elkötelezett híve is, beleértve a zen és a jóga útjait, aki szanszkritül is megtanult és naponta meditált

– Amikor édesanyám várandós volt velem, a terhesség alatt végig a Gayatri mantrát énekelték nekem, mintegy üdvözlésként. Ahogy teltek-múltak az évek, még mindig ezt a mantrát énekeltük együtt elalvás előtt is. Akkoriban nem igazán voltam tisztában azzal, mit énekelt – és hogy miért. Egyszerűen csak így tettem, mert a szüleim azt mondták. Csak sokkal később kezdtem el igazán értékelni ezeket a különlegesen értékes pillanatokat és az ajándékot, amellyel a szüleim megajándékoztak – meséli Deva.

11 éves korában ismerte meg az ellentmondásos, megvilágosodott indiai misztikus, Osho meditációit, akitől a Deva Premal nevet is kapta (szanszkritül isteni szeretet). Tinédzserként kissé eltávolodott a klasszikus zenei képzéstől és a mantragyakorlástól egyaránt, és elkezdte felfedezni a saját útját, Osho indiai ashramjában. Vonzódást érzett a gyógyító módszerek iránt, így reflexológia, masszázs, shiatsu és kranioszakrális terapeutává is kiképezte magát.

Deva és Miten OSHO asramjában találkoztak.

– Habár én 20, ő pedig 42 éves volt akkor, a szívünk azonnal összekapcsolódott – mondja Deva. – Miten volt az ashram zenei életének koordinátora, és amikor énekelni kezdett, az összegyűltek szinte azonnal megnyíltak a Mester szeretetteljes energiája felé. Ő írta a leggyönyörűbb dalokat, sokat közülük az ashram meditációs gyakorlataiból és ünnepeiből ismertem.

MITEN Londonban született, és a ’60-as években nőtt fel, amikor Anglia fiataljai az amerikai rock'n'roll, blues és folkzene irányzataira tomboltak.

– A Beatles, a Stones, a Kinks, az Animals, Van Morrison, Eric Clapton – ők voltak ennek a lelkes új generációnak a kedvencei – emlékszik vissza Miten. – Bármerre is mentél, ezt játszották. Az ártatlanság kora volt, amikor először megérezhettük annak a lehetőségét, hogy az élet korlátlan.

Később ő maga is igyekezett felfedezni ezt a korlátlanságot; a ’70-es, ’80-as években sikeres karriert épített fel énekesként és dalszerzőként, miközben olyan bandákkal turnézott, mint a Fleetwood Mac, Lou Reed és Ry Cooder. Ezalatt az idő alatt két nagy sikerű szólóalbumot is kiadott, az egyik producere a Klinks volt, a másiké pedig a Los Angeles-i Ariola Records producere, Bones Howe. Habár életének ez a szakasza kreatív és izgalmas volt, egyre jobban érezte, hogy valami hiányzik az életéből.

– Elértem a személyes célomat – na és akkor mi van? Most hogyan tovább? Alapvető kérdéseket kezdtem el feltenni magamnak: Mit csinálok? Végül is ki vagyok én? Ezek a kérdések indítottak el abba az irányba, hogy valami lényegesebbet találjak a szex, drogok és rock'n'roll közkedvelt receptjénél.

Miután elolvasta Oshónak a zenről írott könyvét (No Water No Moon), Miten tudata megnyílt az isteni igazságnak, és mindentől, amit addig ismert, elszakította magát: maga mögött hagyta a családot, a barátokat, a céget, a kiadókat és a menedzsereket, még a gitárjait is eladta és elzarándokolt a Mesterhez, hogy az Osho körül csoportosuló közösség, a szangha tagjaként kezdjen új életet. Az élet újfajta megközelítésére talált rá, és közben önmagában egy újfajta zenét fedezett fel:

– Csodálatos felismerés volt. Nem igazán voltam felkészülve arra a gyógyító erőre, amit az ashramban játszott zene testesített meg. Érdeklődésem a szakrális zene irányába fordult. Az ashrambeli zene a keleti és nyugati zenei irányzatok felemelő ötvözete volt, amelyet hallgatva az emberek eksztázisban énekeltek, és ez egyszerre nyitotta meg a szívet, a testet és a lelket, párkapcsolati és szexuális jellegű érzetek nélkül. Teljesen a szúfi tánc néven ismert meditáció rabjává váltam, és nem hagytam volna ki egy alkalmat sem, hogy részt vegyek rajta. Ez a zene, együtt az ashrambeli közösségi élettel, a mélyebb szintű kapcsolódással, és Osho inspiráló tanításaival és meditációival együtt meggyógyította a sebeimet.

Miten meghívására Deva is csatlakozott az ashrambeli zenés összejövetelekhez, amivel kezdetét vette zenei és társkapcsolatuk. Elmerültek Osho tanításaiban, majd néhány évvel később elhagyták Indiát, hogy másokkal is megosszák mindazt, amit tanultak, így hang szemináriumokat és meditációs táborokat kezdtek tartani Európa-szerte. Deva így mesél erről:

– Akkor még túlságosan félénk voltam ahhoz, hogy egyedül énekeljek, de Miten ösztönzésével és támogatásával egyre magabiztosabbá váltam és végül felfedeztem a saját hangomat. Habár ez nem vált teljessé egészen addig, amíg egy angol zenei fesztiválon meg nem hallottam, hogy valahol a Gayatri mantrát kántálják. Csak ekkor öleltem magamhoz teljesen az én saját énekhangomat. Mivel jól ismertem a szöveget, azonnal összekapcsolódtam a mantrával. Gyerekkori emlékeimhez visszanyúlva felismertem a mantra erejét és rám gyakorolt pozitív hatását, és akkor úgy énekeltem, mintha mindig is ismertem volna. Hiszen így is volt!

Deva úgy érezte, hogy végre megtalálta a saját dalát.

– Valami olyat találtam, amiről úgy éreztem, az „enyém”. A szanszkrit nyelv szent hangjait teljesen a magaménak érzem, az énemnek olyan mély rétegeiből jönnek. A Gayatri mantrával való újrakapcsolódás olyan érzés volt, mintha hazaértem volna, és a mai napig ámulattal figyelem, ahogy a mantrák és a zene, amit Mitennel készítünk, másokat is megérint.

– Ezúttal már képes voltam a mantra erejét, erőteljes hatását és szentségét átérezni olyan mértékben, ahogy korábban még soha...Deva kedvéért lassacskán beépítették ezt a mantrát a koncertprogramjukba is, hiszen úgy tűnt, mintha végre megtalálta volna a saját dalát.

– Valami olyat találtam, amiről úgy éreztem, az „enyém”. A Gayatri mantra nagyon otthonos volt nekem, és lenyűgözött, ahogy másokat is megérintett, akármikor bemutattuk a programjaink során.

Deva sok más mantrát felkutatott ezt követően, mígnem eleget nem talált az első albumának megalkotásához.

– Miten és én Németországban, édesanyám lakásán rögzítettük az első albumomat – ugyanott, ahol születtem, ahol a Gayatri mantrát oly sokszor énekeltük évekkel azelőtt. Szerettünk volna egy albumot felvenni azon barátaink számára, akik részt vettek a szemináriumainkon és akik a mi zenénket szerették volna lejátszani masszázskezeléseik vagy más terápiájuk közben. The Essence – ezt a nevet adtuk neki, és nem vártunk tőle sokat, így hát a fogadtatása a legvadabb álmainkat is felülmúlta. Hamarosan elárasztottak minket a megrendelések és folyamatosan után kellett gyártani a cd-t, hogy elegendő legyen a készlet!

Első albumuk, a The Essence világszerte első helyet szerzett a New Age és az alternatív zenei sikerlistákon, Deva és Miten pedig végigjárták a bolygót, hogy mindenhova elvihessék a mantrák gyógyító erejét. Koncertjeik és szemináriumaik jóval többről szólnak, mint a zene – meghívást nyújtanak a meditáció mély pillanatainak megosztására és az élet élvezetére egyaránt.

Deva így mesél erről:

– Anélkül a csend nélkül, ami a mantrák kántálását követi, nem értheted meg mindezt teljesen. A zene utáni csend épp olyan, mint egy jó történetben a tetőpont – a csend is azért van ott, mert valójában magán a zenén belül létezik. Csupán arra van szükség, hogy feltárjuk és elismerjük. Túlságosan is egyszerű elsiklani a zenében rejlő csendek felett… és ami az ironikus ebben, az az, hogy éppen a csend tartalmazza a hathatós gyógyító erőt. Ez az egyik fő oka annak, hogy Miten és én éneklünk –, hogy megmártózzunk az Eksztázis Csendjében. Ez az, ami táplál bennünket. Ez az, ami az ösvényen tart, és ami újra és újra arra ösztönöz, hogy kreatívan együtt áramoljunk. Számomra nincs annál a pillanatnál értékesebb, mint amikor a közönséggel együtt énekelve, egyfajta eksztatikus ragyogásban belépünk abba a mélységes csendbe, amit a mantra tár fel… ami annyira mély, hogy ha becsukott szemmel vagy, úgy érezheted, egyáltalán nincs ott senki… minden egyes személyiség feloldódott az Örökkévalóságban egy végtelen szentséges pillanatig és csak az öröm maradt...

A zenénk az elkötelezett spirituális gyakorlásból születik. Meditálunk – felfedezünk – a zenénk pedig ezen élmények eredménye. Sokkal inkább élet-halál kérdése ez számunkra, semmint a szórakoztatásé...

Ebben az őrült világban Deva és Miten nyugalmat sugárzó szanszkrit mantrái a zene különleges gyógyító balzsamát kínálják a zaklatott idegeknek és a háborgó léleknek.

DEVA PREMAL, MITEN ÉS MANOSE ÉLŐ MANTRAKONCERT 

2017 OKTÓBER 7-én újra Budapesten! 

Részletek és jegyvásárlás: http://www.devapremalmiten.hu/hu