Deva Premal

DEVA PREMAL a mantrák és a spirituális gyakorlat által áthatott atmoszférában nőtt fel.

Deva Németországban, Nürnbergben született 1970-ben. Édesapja misztikus hajlamokkal bíró művészember volt, édesanyja pedig maga is zenei tehetséggel megáldott lélek, így Deva korán elkezdett hegedülni, zongorázni és énekelni tanulni. Ötéves korában már naponta énekelte a Gayatri mantrát, és a meditáció szinte azóta az élete részét képezi.

Ezen kívül tanult shiatsut, reflexológiát, kranioszakrális terápiát és masszázst, de a zene mindvégig élete első számú szerelme maradt. Az indiai klasszikus zene hatása egyértelműen tükröződik dalaiban, bár valójában sosem másolta a tradicionális indiai zenét.

– „Ez nálam teljesen természetesen jön, mintha az egészet hallottam volna már korábban, talán egy másik életben.”

Deva rengeteg köszönőlevelet kap, mióta albumokat jelentet meg, s ezek közül sok arról is beszámol, hogyan használták zenéjét a születés és a halál szentséges átmeneteinek kísérésére. Maga Elisabeth Kübler-Ross, az életről és a haldoklásról írt számos könyv híres szerzője is megkérte Mitent és Devát, hogy zenéjükkel segítsenek neki a saját haldoklásában.

– Sok-sok embernek játszottunk már – mondja Deva –, de azt, hogy személyesen Elizabeth-nek zenélhettünk, soha nem felejtem el.

Miten

Ha valaha is szükséged lenne bizonyítékra azzal kapcsolatban, hogy a meditáció életet menthet, ne keress tovább: íme, MITEN története.

Történetünk hőse egy fiatal angol zenész, rákattanva a szex, drogok és rock'n'roll szentháromsága által fémjelzett életformára, ki nem használt lehetőségei között bukdácsolva... például a '70-es években olyan előadók előtt játszott a színpadon, mint a Fleetwood Mac, a Hall and Oates, Randy Newman, Ry Cooder, The Velvet Underground stb., készített albumokat például a The Kinks-szel vagy a legendás Los Angeles-i producerrel, Bones Howe-val…

Felületesen szemlélve, egy tökéletes élet bármelyik fiatalember számára a londoni zenei szcéna szívében – ámde mindez mégsem volt elég, közel sem elég –, hiszen Miten számára a siker nem hozott mást, csak szívfájdalmat és macskajajt.

Egy reggel Miten kétségbeesetten kelt fel, és egy olyan elhatározással a szívében, amelyről maga sem tudta, hogy ott van, kisétált a világából... és sosem tért vissza. A lemezkiadó cége, a menedzserek, a kiadók, a zenészek, barátok és a család – a megérzés egyetlen másodpercnyi felvillanása alatt történelemmé váltak.

Természetesen, egy ilyen intenzív, sorsfordító döntésért súlyos árat kellett fizetnie – az afelett érzett fájdalommal és bűntudattal kellett együtt élnie, hogy elhagyta feleségét és kisfiát is. Később Miten úgy fogalmazott, úgy érezte, mintha egy láthatatlan kéz által felkorbácsolt szökőár sodorta volna el, méghozzá a hírhedt indiai misztikus, Bhagwan Shree Rajneesh (Osho) vad és viharos világába.

Még az összes gitárjától is megvált, így lépett be ebbe az új világba nyersen, meztelenül, gyermeki ártatlanságban. Az ashram többi tagjának fogalma sem volt Miten előéletéről, neki pedig nem állt szándékában vallani róla.

Egy évig zöldségeket aprított az ashram konyháján, és miközben lassacskán gurdjieffi kinézetre tett szert, megsebzett szíve gyógyulni kezdett, megtanult meditálni és fokozatosan újra összekapcsolódott az „igazi arcával”, ahogy azt a zen-hívők mondják.

Lassan, de biztosan, a nap végül felkelt, a köd feloszlott, hősünk pedig egy új nap vakító fénykörében egyedül, újjászületve, átalakulva, újratöltve állt, készen arra, hogy fejest ugorjon az élet nagyszerűen kaotikus showműsorába.

Gitárt fogott kezébe – évek óta először – és egyszerű dalokat énekelt a megváltásról, a háláról és az odaadásról. Majd 1990-ben találkozott egy gyönyörű, húszéves német lánnyal, aki kamaszkora óta egy indiai ashramban élt. Ez a fiatal hölgy történetesen Deva Premal volt. Habár nem az a Deva Premal, aki ősi mantrákat énekel megbabonázó hangján. Ez a Deva Premal még csak nem is énekelt akkor, amikor találkoztak. De Miten gyengéd hízelgése és útmutatása révén Deva elindult, hogy megtalálja az ő hangját…

Manapság Miten még mindig aprít zöldségeket, de azóta újra beillesztette a zenét is az életébe. Imádott Devájával együtt járja a világot, hogy megoszthassa az emberekkel a zenén, a mantrákon és a meditációkon keresztül azt, amit ő csak a „mester kegyének” hív.

Lábjegyzet a happy endről: Miten fia, akit évekkel azelőtt Londonban hagyott, nemrég megkérte édesapját, hogy legyen az esküvőjén a násznagy, és második fiát apja után Mitennek nevezte el.

Manose

MANOSE szülőfaluja, a nepáli Boudha a Himalája hegyeiből a Katmandu-völgybe vezető ősi út mentén fekszik. Nepál legszentebb templomától csupán egy folyó választja el, és maga is otthont ad egy fontos buddhista szent helynek. Az ide özönlő tibeti menekültek, akik a híres boudha-i szentély környékén verődtek össze, valamint Katmandu városának terjeszkedése, csomópontot formált itt, ahol a vallásos zarándokoktól kezdve a kereskedőkön át a nyugati kalandorokig rengetegen megfordulnak, alkudozó, poros, kíváncsi és lüktető embertömeggé tömörülve, a nyelvek és hagyományok babilonian színes elegyét alkotva.

Egy napon a nyolcéves Manose itt szeretett bele a bambusz fuvola hangjába, amikor egy váratlan fuvallat a hálószobája ablaka alá sodort egy dallamot. A zenével való igazi kapcsolata akkor kezdődött, amikor egy öregembert hallott a shenai nevű hangszeren játszani. Ez az ember, Madan Dev Bhatta, Ustad Bishmillah Khan tanítványa avatta be Manose-t a klasszikus raga zene – az észak-indiai tradicionális zene rejtelmeibe.

A raga zene tanulmányozása révén Manose technikai tudásra és lenyűgöző improvizációs készségre tett szert. Csodálatosan szabad abban a tekintetben, hogy bárhonnan képes inspirációt meríteni, legyen az a szamba vagy a kelta mesterek felvillanyozóan gyors ütemei. Amikor azt kérdezik tőle, ki vagy mi volt zenéjére a legnagyobb hatással, egy pillanatra elgondolkodik, és így válaszol: a létezésnek és a csendnek éppen ez a pillanata.

Manose mind ez idáig 4 szólóalbumot jelentetett meg, és népszerűsége töretlenül ível felfelé: közismert a Deva Premal és Miten koncertjein közreműködő művészként, de a Grammy-jelölt Jai Uttaltól kezdve a bluegrass ikonig, Peter Rowanig bezárólag sok más művésszel is zenélt már. Dolgozott együtt a Chicago Children's Choir-ral, a tabla mesterével, Swapan Chowdhury-val, John Densmore-ral a Doors-ból, és a The New Maihar Banddel, az Ustad Ali Akbar Khan által létrehozott csapattal.

Habár az Államokban él, a mai napig szerepet játszik Nepál zenei életében is. A klasszikus raga formáció, a Sukarma alapító tagja, videóikat rendszeresen játssza a nepáli tévé, emellett minden évben fellép a nepáli jazz-fesztiválon, ahol már volt alkalma együtt játszani az ausztrál mesterrel, Don Burrows-zal is. Tagja a legnépszerűbb nemzeti rock együttesnek, az 1974AD-nek és nagyon élvezi, hogy újra népszerűsítheti az országban kedvenc hangszerét, a tradicionális fuvolát, amelyet ő használt itt először a rockzenében.

Manose a világ számos pontján turnézott már, és jelenleg is örömmel tevékenykedik, mint Nepál zenei nagykövete. Ha többet szeretnél róla olvasni, nézd meg a weboldalát: ManoseMusic.com